بیانیه خانه کارگر به مناسبت روز جهانی کارگر بیانیه خانه کارگر به مناسبت روز جهانی کارگر
امروز در حالی روز جهانی کارگر را گرامی میداریم که تقارن یافته است با میلاد بزرگ پرچم دار حمایت از مظلومان حضرت مهدی موعود (عج)

قطعنامه روز جهانی کارگر (  11 اردیبهشت ماه سال 1397  )

امروز در حالی روز جهانی کارگر را گرامی میداریم که تقارن یافته است با میلاد بزرگ پرچم دار حمایت از مظلومان حضرت مهدی موعود (عج) و اعیاد شعبانیه تقارن خوش یمنی که میتواند سر آغازی برای توجه مسئولین کشور به خواسته های به حقِ کارگران باشد .

روز کارگر همان صدای رسایی است که مظلومان عالم سر دادند و امروز تقارن آن با میلاد بزرگ پرچمدار مبارزه با ظلم و حامی حقوق مظلومان فرصتی است تاما در قالب این قطعنامه خواسته های خود را مطرح کنیم.

روز کارگر 11 اردیبهشت در تقویم ایرانیان مصادف با اول ماه مه یادآور روزی است که کارگران شیکاگو برای بدست آوردن ساعات کار منصفانه حداقل معیشت برای گذران امور زندگی خود، دست به مبارزه با سرمایه داری خشن زدند و در این راه تعداد زیادی از کارگران کشته و زخمی شدند. این واقعه تاریخی نشان داد که کارگران برای بدست آوردن حقوق اولیه خود صرفاً نباید مذاکره و مکاتبه کنند چرا که راه مقابله با سرمایه داری همیشه استفاده از این روشها نیست و باید شکل مبارزه را تغییر داد. نزدیک به 132 سال از آن تاریخ می گذرد اگر چه امروز شاهدیم که در قالب سازمان بین المللی کار، دولتها موظف به رعایت بسیاری از مقاوله نامه ها در حوزه روابط کار برای جلوگیری از استثمار و برده کشی از کارگران، زنان و کودکان شده اند ولی اشکال جدید استثمار جای خود را در این عرصه باز کرده و بهره کشی از نیروی کار اشکال جدیدتری بخود گرفته است. بهره کشی از کشورهای توسعه یافته به کشورهای درحال توسعه و جهان سومی منتقل شده است از ارزانی نیروی کار در این کشورها سوء استفاده شده و سرمایه داری فراملیتی از مشوق های دولتها برای استثمار بیشتر کارگران بهره میبرند. نبود پیمانها و قراردادهای بین المللی در عرصه جهانی بین اتحادیه های کارگری و کارفرمائی سبب میشود که شدت این اتفاق بیشتر و بیشتر شود. خصوصی سازی وجهانی سازی در اقتصاد و نفوذ جریان لیبرالیسم اقتصادی سبب شده که کارگران این کشورها در معرض بدترین اشکال استثمار و فقر قرار گیرند. چنین نگاهی امروز در اقتصاد ایران به خوبی نمایان است حاصل خصوصی سازی و اجرای غلط اصل 44 قانون اساسی صدمات بسیار سنگینی به کارگران تحمیل کرده است. تعدیل های گسترده ـ تعطیل شدن بسیاری از کارخانجات ـ گسسته شدن زنجیره تولید و تعطیلی بسیاری از کارگاه های کوچک و متوسط و کارگران آنها حاصل این سیاست شکست خورده می­باشد. ایجاد جو یأس و نا امیدی در بین سایر مالکان سرمایه و غیر قابل تحمل شدن هزینه تقویم سرمایه در ایران به سبب هزینه های سنگین مبادله به دامنه این مشکل اضافه کرده است.

در این میان کارگران هم در حوزه اشتغال و هم در حوزه بازنشستگی آسیب های فراوان دیده اند و از منظر معیشت، مستمری، درمان، امنیت شغلی و سلامت روحی و جسمی به سرعت شرایط شان به وخامت گذاشته است.

حجم بالای بیکاران متقاضی کار فرصت چانه زنی شاغلین را در مورد شرایط کار بشدت غیر متعادل و غیر منصفانه کرده است.

در چنین شرایطی کارگران از دولت و مجلس و نظام اسلامی خواسته های خود را در این چند بند خواستار میباشند:

1- دولت هر چه سریعتر نسبت به تغییر شرایط حاکم بر اقتصاد کشور اقدام نماید تا ما شاهد رشد اشتغال و سرمایه گذاری و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری باشیم.

2- وضعیت عدم امنیت شغلی کارگران که آثار آن را در شرایط اجتماعی علی الخصوص عدم تشکیل خانواده و جدایی ها و متلاشی شدن سازمان خانواده مشاهده می کنیم قابل تحمل نیست. ما از وزارت کار بعنوان متولی این حوزه جداً می خواهیم که هر چه سریعتر نسبت به تأمین امنیت شغلی کارگران اقدام مؤثری بعمل آورند.

3- گر چه موضوع حداقل مزد کارگران امسال از وضعیت نسبی بهتری برخوردار است ولی تغییرات اقتصادی بخصوص تغییرات نرخ ارز ارزش این فعالیت جمعی را کم رنگکرده و پیش بینی میشود این افزایش در همین

ماههای اول سال خنثی شود لذا برای جلوگیری از این وضعیت، ما خواستار کنترل متغیرهای اقتصادی در جهت کنترل نرخ تورم می باشیم.

4- بدون تردید نگرانی از وضعیت تأمین اجتماعی در خصوص منابع و مصارف برای پوشش جامعه 40 میلیونی تأمین اجتماعی از حد احساس نگرانی گذشته و نشان از وخامت اوضاع دارد، ما از دولت محترم آقای روحانی جداً می خواهیم که هر چه سریعتر نسبت به پرداخت دیون خود به تأمین اجتماعی اقدام نماید.

5- درمان یک نیاز با حساسیت بالا برای جامعه بیمه شده خصوصاً مستمری بگیران است هزینه های طرح تحول سلامت، سازمان های بیمه گر مثل تأمین اجتماعی را زمین گیر کرده است اگر کمک های دولتها نباشد بطور قطع باید منتظر پیامدهای غیر قابل جبرانی در درمان باشیم لذا برای جلوگیری از این حوادث یا باید دولتها مستقیماً کمک کنند و یا اجرای طرح متوقف شود.

6- جامعه کارگری مخالفت جدی خود را به جهت دست اندازی دولت بر منابع تأمین اجتماعی اعلام کرده و همچنان آنرا ادامه خواهیم داد، این یک اشتباه بزرگ تاریخی بود که به کمک وزیر بهداشت شکل گرفت. ما برای جلوگیری از مشکلات بعدی خواستار لغو مصوبه مجلس در خصوص بند «ز» تبصره 7 بودجه و احترام گذاشتن به یکپارچگی مدیریت منابع، مصارف و استقلال مالی ـ اداری سازمان تأمین اجتماعی می­ باشیم.

7- ما معتقدیم شعار امسال رهبر معظم انقلاب میتواند انقلابی در اقتصاد ملی کشور به پا کند ولی پیش شرط آن این است که همه توان و انرژی کشور در این راستا هزینه شود خصوصاً جلوگیری از واردات کالای قاچاق جدی گرفته شود و تولید کنندگان در جهت بهبود تولید کالای ایرانی تلاش بیشتری نمایند.

8- کارگران ساختمانی از جمله کارگران محروم می­باشند که درقالب ماده واحده، بیمه آنان امروز درجهت بیمه شدن قرار گرفته ­است، انتظار این حرکت به صورت جدی از سوی سازمان تأمین اجتماعی می­رود و از طرفی تأکید بر مبارزه با اتباع بیگانه و نیروی کار خارجی در این حوزه کشور میگردد.

 

 والسلام               
   ستاد بزرگداشت هفته کارگر
 11 اردیبهشت 1397     

 
تعداد بازدید: 88467

آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان ابوریحان - تقاطع روانمهر - پلاک36 کدپستی: 1315653846
سامانه پیامکی:10001445
تلفن مرکزتماس : 91009088-021 و 67943-021
رایانامه: k.oava@yahoo.com  وبگاه:www.workerhouse.ir
نمابر:66461440
Enamad